מערכת ABS
בעבר, זוהתה בעיה של "התנהגות טיבעית של הנהג" שהיה לוחץ באופן קבוע על דבשת הבלם בעיקר במצבי חירום, וכתוצאה מכך אין לנהג יכולת שליטה על היגוי הרכב והדבר יכול לגרום לתאונות קשות כפי שקרה בעבר
מערכת ABS
הינה מערכת בקרה למניעת נעילת גלגלי הרכב בעת בלימת חירום. לחיצה חזקה וממושכת בעיקר בעת חירום, על דוושת הבלם ננעלים גם גלגלי הרכב הקדמיים המשמשים את מערכת ההיגוי ברכב. במצב חירום שכזה כזה פוסקת למעשה השליטה בהיגוי הרכב בשל נעילת כל ארבעת הגלגלים. מערכת ה-ABS מבטלת את נעילת הגלגלים ומחזירה את השליטה על ההיגוי. המערכת מייצרת לחץ אוייר ואוגרת אותו לשעת הצורך

בעבר, נהיגה ברכב ללא מערכת ABS הצריכה "פמפום" על דוושת הבלם בעת עצירת פתע בכדי להימנע מנעילה של הגלגלים. כיום, בכל הרכבים החדשים מותקנת מערכת שכזו אך היא אינה ניתנת לזיהוי בשעת נסיעה רגילה אלא נכנסת לפעולה רק במצב חירום של בעצירה פתאומית. לכן חשוב מאד שנדע לזהות מתי היא נכנסת לפעולה ואיך זה מרגיש כדי לא להילחץ בשעת חרום.
כדי להתמודד עם התופעה יש כמה אפשרויות
בלימה לסירוגין: שיטה ישנה, ששימשה ברכבים ישנים, שבלמיהם נטו להישחק ולהתחמם מהר. בשיטה זו, לוחצים על דוושת הבלם, ומשחררים את הלחץ, ואז לוחצים בשנית, וחוזר חלילה. באופן תאורטי, בלימה זו מאפשרת לעבור דרך נקודת שיא הבלימה מספר פעמים ללא צורך במיומנות רבה מצד הנהג. עם זאת, התרחיש המצוי הוא בלימה ב"פמפום" מאוד לא יעיל, אשר מאריך את מרחק העצירה, ואינו משפר את יכולת ההיגוי ויציבות הרכב.
בלימה מתגברת: זוהי שיטה יעילה יותר, בה נלחצת דוושת הבלם באופן פרוגרסיבי תוך "גישוש" אחר נקודת טרום הנעילה. לאחר הגעה לנקודה זו, שומר עליה הנהג בעזרת שינויים מתמידים בלחץ הבלם, לרוב על ידי הרפיה ממושכת ואיטית של הדוושה במהלך הבלימה. הבעיה בבלימה זו היא שעד ההגעה לנקודת הבלימה, קיים פרק זמן לא מבוטל שבו הנהג בולם חלש מידי. בנוסף, קיים צורך במיומנות גבוהה לצורך זיהוי נקודת שיא הבלימה והשמירה עליה. זוהי אגב סוג הבלימה שכלפיו נוטים נהגים באופן אינסטקטיבי ובלתי-מודע, כיוון שהרגלי הנהיגה שלנו מתבססים על בלימה עדינה וחלקית, ולכן הנטייה הטבעית היא לבלום חלש ולהגביר, גם מתוך חשש מהחלקה ומפגיעה מאחור.
בלימה נסוגה: זוהי השיטה המקובלת בנהיגה ספורטיבית, כיוון שהיא מאפשרת ניצול מקסימלי של הבלמים, וכך מאפשרת לנהגי מרוץ לבלום באופן מתמיד וזורם בנקודת שיא הבלימה, וכך לבלום מאוחר ככל האפשר לפני פניה, לצורך כניסה איטית לסיבוב. בשיטה זו, כוח הלחיצה הוא החזק ביותר בתחילת התהליך (בניגוד לגישה הפרוגרסיבית), מכיוון שדווקא אז קיים צורך גדול בהאטה חזקה יותר, מכיוון שכוח ההתמדה (אינרציה) הדוחף את המכונית גדול יותר, עקב מהירותה הגבוהה. לאחר מכן, מעביר הנהג את כל השטח המוקדש לבלימה לפני הסיבוב בהרפיה הדרגתית של דוושת הבלם, כדי לשמור את הגלגלים בנקודה של סף הנעילה. בהוראת מצבי חירום בנהיגת כביש, מקובל להורות שיטה זו כאשר בתחילת התהליך לוחץ הנהג על הדוושה בכל כוחו ונועל את הגלגלים, ורק אז משחרר אותם מהנעילה. טעות האנוש הנפוצה במצב זה היא בלימה חלשה מידי, או שחרור גדול מידי של הבלם
? ABS יש בעיה במערכת .

כנס לאתר www.mbm-marketing.co.il