?האם בהכרח חלפים לרכב מקוריים חייבים להיות כל כך יקרים
?האם ניתן למצוא בשוק החלפים, מוצרים איכותיים תחליפיים
מתוך כתבה בעיתון גלובס
הדיונים בכנסת ברפורמת הרכב המפורסמת של משרד התחבורה מתקרבים כיום לשנתם השנייה, ונראה שהתסכול של העוסקים במלאכה הולך וגדל. לא זו בלבד שוועדת הכלכלה עברה בשבוע שעבר לדיונים בחוק שירותי הרכב בקצב דו-שבועי למשך החודשים הבאים – קצב מסחרר, שלא זכור לנו כמותו בשנים האחרונות בנושאים הרבה יותר הרי גורל – במשרד התחבורה ובוועדת הכלכלה לא מנסים אפילו לחכות לסיום הדיון בחוק כדי לנסות לגזור קופונים של אהדה ציבורית, והם "רצים לספר לחבר'ה" בסיומו של כל מקטע בדיון.

בשבוע שעבר, למשל, התבשר העם היושב בציון כי רפורמה צרכנית גדולה ממשמשת ובאה בשוק החלפים, שבמסגרתה "המוסכים יחויבו להציע ללקוחות לפחות שני סוגים של חלקי חילוף – מקורי, תחליפי או משופץ". מנכ"ל משרד התחבורה אף הודיע כי משרדו יפתח בקמפיין שיגביר מודעות בקרב הצרכנים על זכותם לדרוש חלפים זולים, לקבל הצעות מחיר מפורטות ולהציע השוואות מחירים".
מפשטים וממחזרים

כל רפורמה שתוזיל את עלויות הרכב לצרכנים היא מבורכת, אבל בהכרזה הפומבית מהשבוע שעבר יש שתי בעיות יסודיות. הראשונה היא שמדובר ברפורמה שכבר מיושמת בשטח, וזמן לא מועט. כבר בפברואר 2013 פרסם משרד התחבורה נוהל שחייב מוסכים "לספק מידע ללקוח על מחירי החלפים וסוגיהם השונים". המוסכים נדרשו בין השאר להגיש ללקוח הצעת מחיר מפורטת, שבה עליהם לציין אם החלפים הנחוצים לתיקון הם מקוריים, חדשים או שאינם מקוריים מסוגים וממקורות שונים".
המוסך, כך נכתב בנוהל, "יחויב לספק לצרכן את אחד הסוגים לפי בחירת הצרכן". כמה חודשים מאוחר יותר משרד התחבורה אפילו הקל בעצמו את הנוהל בשל מחאת המוסכים ופרסם עדכון שפטר את המוסכים מאחריות למסירת המידע ללקוח והעביר את האחריות לכך ליבואני החלפים עצמם.
במילים אחרות, לא רק שאותה "רפורמה צרכנית" מהשבוע שעבר היא ממוחזרת, מדובר במיחזור של נוהל שכבר כשל במבחן היישום. אבל כיוון שהרפורמות צרכניות הן דבר מאוד אופנתי והזיכרון הציבורי קצר, אז למה לא לנסות.
הבעיה השנייה היא שכמו כל ניסיון להעניק כותרות פופוליסטיות למציאות צרכנית מורכבת, נעשתה כאן הפשטה דרמטית של הנתונים. הצרכן הקטן עשוי להתרשם מההכרזות שמדובר בסיטואציה של "שחור ולבן" או לפחות מאבק של "בני האור בבני החושך": מצד אחד יבואני הרכב, שמייבאים חלפים מקוריים יקרים ואונסים את הציבור להשתמש בהם, ומצד אחר יבואנים של חלפים תחליפיים זולים, שאם רק היו מוצעים לצרכן היו יכולים להוריד באופן דרמטי את עלויות הטיפול.
המציאות, כאמור, הרבה יותר מורכבת: בעקבות הפעילות הנמרצת של משרד התחבורה להוריד את חסמי ייבוא החלפים הגבוהים בשנתיים האחרונות אין כיום הפרדה חדה וברורה בין מקורות הייבוא. כך יש ייבוא מקביל של חלפים מקוריים לגמרי ויש יבואני רכב (וחברות ליסינג) שמייבאים ומשווקים חלפים תחליפיים או חלפי OEM, שמקבילים למקוריים. אין גם היצע מקביל של חלפים מקוריים ותחליפיים, ועל פי הערכות רק לכ-25% מהחלפים לדגמי הרכב הקיימים בארץ יש ייבוא של חלפים תחליפיים. כלומר, הייבוא התחליפי מתמקד בחלפים הרווחיים
ביותר והשאר נותר בלעדי אצל היבואן כברירת המחדל
מתוך כתבה בעיתון גלובס

?רוצים לרכוש חלפים במחירים שפויים

כנסו לקישור
.http://www.mbm-marketing.co.il/